گزارش: شرکت کوالکام مجوز فروش چیپ به هواوی را بدست آورد؛ سری P50 شاید مجهز به اسنپدراگون

0
۲۳,۳۶۴

در ماه سپتامبر بود که گزارشات به این مورد اشاره می کرد که بنابر جدیدترین محدودیت های اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ، کمپانی تایوانی TSMC نمی تواند هیچگونه فعالیت تجاری با شرکت چینی هواوی داشته باشد. از این رو، شرکت تی اس ام سی موفق به توسعه و تامین پردازنده Kirin 9000 و سایر چیپست ها برای این شرکت چینی نشد. اخیرا گزارش شده بود که کوالکام تایید کرده است که درخواست خود مبنی بر از سر گیری معامله با شرکت چینی هواوی را برای دولت ایالات متحده آمریکا ارسال کرده است. در تازه ترین گزارش از وب سایت چینی 36k.com ادعا شده است که شرکت کوالکام بلاخره این مجوز را بدست آورده است.

هواوی به دلیل استفاده از پردازنده های خانگی Kirin در گوشی های هوشمندش مشهور است. با اینکه این شرکت چینی این چیپست را خودش نمی سازد اما فناوری نیمه هادی آن را از طریق بخش HiSilicon خود طراحی می کند. کار ساخت و ساز اصلی را شرکت تایوانی TSMC برای چینی ها انجام می دهد. از آنجایی که شرکت تی اس ام سی از تجهیزات ساخته شده آمریکایی برای تهیه این چیپست ها استفاده می کند، از طرف دولت آمریکا از ادامه تجارت با شرکت هواوی محروم شد. از این رو، در ماه آگوست، مدیرعامل بخش مشتریان شرکت هواوی آقای یو ریچارد (Yu Richard) ادعا کرده بود که خانواده گوشی های Mate 40 می تواند آخرین محصولاتی از هواوی باشد که از سیستم روی چیپ کرین قدرت می گیرند.

گزارشات اخیر افشاء کرده اند که کمپانیی مانند اینتل، ای ام دی، سامسونگ دیسپلی، سونی و سایر شرکت ها موفق به کسب مجوز از طریق دولت ایالات متحده آمریکا شده اند تا به کسب و کار خود با شرکت هواوی ادامه دهند. از این رو، امکانش وجود دارد که شرکت TSMC هم به ادامه ساخت چیپست برای هواوی روی بیاورد. در این میان، مشخص شده است که کوالکام قرار است چیپست های هواوی را به آنها تحویل دهد.

بنابر اطلاعات بدست آمده از یک نشریه چینی، یک منبع نزدیک به هواوی گفته است که شرکت آمریکایی کوالکام پیشتر یک قرارداد برای تامین چیپ به هواوی را بدست آورده است. اگر TSMC نتواند به هر دلیلی به همکاری با هواوی ادامه دهد، خط تولید محصولات پرچمدار این شرکت مانند سری P و سری Mate احتمالا به پردازنده های پرچمدار اسنپدراگون مجهز خواهند شد. این امکان وجود دارد که گوشی های خانواده P50 که قرار است در سه ماهه اول سال 2021 از راه برسند به پردازنده اسنپدراگون 875 مجهز شوند.

در همین اواخر و با عرضه شدن گوشی های هواوی میت 40 به بازار، تقاضا برای آنها به شدت بالا بوده است. با این حال، دلیل اصلی این تقاضا به خاطر محدود بودن چیپ های کرین 9000 بوده و هواوی گزارش کرده است که نمی تواند بیش از این گوشی های میت 40 پرو و میت 40 پرو پلاس را بسازد. از این رو، حدس های می توان زد که شاید این کمپانی به زودی مدل هایی از گوشی های میت 40 را با مجهز کردن به پردازنده اسنپدراگون 875 به فروش برساند.

جدا از چیپ های اسنپدراگون، همچنین انتظار می رود که شرکت هواوی گوشی هایی مجهز به پردازنده های مدیاتک را جایگزین چیپ های میان رده کرین کند. همین هفته پیش بود که در گزارشی به این مورد اشاره شده بود که هواوی در ماه سپتامبر موفق شده تا سهم زیادی از پردازنده های Dimensity شرکت مدیاتک را ذخیره کند.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here