سونی 76 ساله شد. سه چهارم قرن تجربه در قلب ژاپن

    1
    ۳۲,۶۳۴

    وقتی در تابستان سال 1945، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی هدف حملات اتمی ایالات متحده قرار گرفت، کمتر کسی گمان می‌کرد که این کشور جنگ زده بتواند دوباره خود را پیدا کرده و در مسیر پیشرفت قدم بردارد. اما کمتر از یکسال از آن واقعه، به همت دو جوان به نام های ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا، شرکتی تاسیس گردید که تاریخ تکنولوژی در ژاپن را تحت تاثیر خود قرار داد.

    در 7 می سال 1946، درست 9 ماه پس از حملات اتمی هیروشیما و ناکازاکی، شرکت توکیو تسوشین کوگیو در ژاپن پایه ریزی شد که بعدها با تغییر نام به سونی، بیش از سه چهارم قرن خود را به جهانیان عرضه داشت. نام سونی ترکیبی از دو نام انگلیسی (Sonny به معنای پسر و Sonus) بود که با ادغام آنها، Sony شکل گرفت. این اولین بار بود که یک شرکت ژاپنی یک نام لاتین را برای خود انتخاب میکرد که نشان از افکار بلندپروازانه ایبوکا و موریتا برای شرکت خود داشت.

    اولین محصول شرکت سونی، یک پلوپز برقی بود که البته هیچگاه به بازار عرضه نشد. سال های ابتدایی فعالیت سونی، عرصه آزمون و خطای چند محصول بود اما عصر شکوفایی این شرکت در دهه 50 میلادی، با معرفی نوار کاست آغاز شد. در همین دهه اولین رادیوی ترانزیستوری جهان توسط شرکت سونی که هنوز در آن تاریخ به نام توکیو تسوشین کوگیو شهرت داشت معرفی شد.

    در طول دهه ها فعالیت سونی، چندین و چند محصول از این شرکت وجود داشت که صنعت تکنولوژی را تحت تاثیر خود قرار داد. یکی از آنها پخش کننده موسیقی قابل حمل بود که با نام واکمن شناخته شد. محصول دیگر کنسول بازی سونی بود که با نام پلی استیشن، تداعی کننده خاطرات زیادی برای چندین نسل از جوانان دیروز و امروز است. از تلویزیون های سیاه و سفید قدیمی گرفته تا آخرین فناوری های تصویری، دوربین های عکاسی، تلفن های همراه سونی، سونی اریکسون و تلفن های هوشمند اکسپریا و … همه و همه یادآور دهه ها همراهی این برند ژاپنی با ماست.

    امروز، 7 می 2022، شرکت سونی 76 ساله شد. این سونی است که بیش از سه چهارم قرن ما را برای زندگی بهتر همراهی کرده است. این سونی است که خاطرات کوچک و بزرگ زیادی برای ما ساخته و چه با حضور پررنگ در برخی بخش ها و چه با حضور کم رنگ در برخی قسمت های دیگر، هیچگاه از یادهای ما نخواهد رفت.

    [تعداد: 8    میانگین: 4.5/5]

    یک دیدگاه

    1. شیوه ی مدیریت ایبوکا و موریتا اگر ادامه می یافت هیچ رقیبی نمیتونست دربرابر سرعت رشدش مقاومت کنه. به همه ی دوستان توصیه میکنم کتاب MADE IN JAPAN نوشته اکیرا موریتا رو که چندسالی هست به فارسی هم ترجمه شده یه بار گذرا بخونند تا بدونند دلیل درجا زدن تولید کننده های ما چیه.

      پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
    Please enter your name here